Oryginalne logo Tomasz Bruch Copywriting
07 lipca 2025

Copywriting daje szansę na robienie tego, co naprawdę lubisz

Lubię patrzeć na copywriting, jako narzędzie, które ułatwia innym ludziom, robienie tego, co naprawdę lubią lub chcą robić. Za pomocą odpowiednich słów można dotrzeć do odbiorców, zbudować z nimi relacje, stworzyć silną markę i regularnie pozyskiwać nowych klientów. Dobry i autentyczny copywriting nie manipuluje, tylko daje wartość, edukuje i buduje zaufanie. To nie jest kolejny artykuł, który ma Cię przekonać do moich usług. Chcę Ci pokazać nieco inne spojrzenie na copywriting: nie tylko jako elementu marketingu internetowego, ale sposobu na skuteczną komunikację z odbiorcami i klientami.

Gorzka prawda

Prześledźmy teoretyczny scenariusz. 

 

Jesteś aspirującym fotografem. Chcesz dzielić się swoimi pracami, przemyśleniami i różnymi technikami robienia zdjęć. Tworzysz więc profil na Instagramie. Marzysz jednak o zarabianiu na swojej pasji. Inwestujesz zatem w stronę internetową, na której umieszczasz informacje na swój temat i ofertę usług. Pełen nadziei i zapału publikujesz nowe fotografie na Instagramie. Niestety mijają tygodnie, a Twój profil dalej obserwuje tylko rodzina i przyjaciele, a strona internetowa nie generuje żadnego ruchu, nie wspominając już o jakimkolwiek zarabianiu na fotografowaniu.

 

Tak wygląda rzeczywistość wielu osób, które mają pomysł, pasję, zapał i umiejętności, ale nie potrafią dotrzeć do szerszego grona odbiorców. To smutne, gdy pomyślimy, jak wielu ludzi musiało zrezygnować z tego, co lubią lub w czym są naprawdę świetni, tylko dlatego, że nikt o nich nigdy nie usłyszał. Internet jest cmentarzyskiem porzuconych i zapomnianych profili w mediach społecznościowych oraz stron internetowych. Każde tego typu miejsce to dowód na niespełnione marzenia, rozczarowanie i zawiedzione nadzieje.

Copywriting daje głos

Wyobraź sobie, że stoisz w gigantycznym tłumie. Z każdej strony napiera na Ciebie masa ludzi. Wszyscy coś mówią, krzyczą i wymachują rękoma. Dookoła panuje ogromny harmider. Chcesz coś powiedzieć, ale nie ma szansy, aby ktokolwiek Cię usłyszał i zrozumiał. Dociera do Ciebie, że w ten sposób niczego nie osiągniesz. Chcesz zrezygnować i odejść, ale nagle pojawia się przed Tobą mikrofon. Szybko rozumiesz, że cokolwiek teraz powiesz, dotrze do wielu par uszu. Jakich słów użyjesz?

 

Mikrofonem jest copywriting. Odpowiednio skonstruowane treści docierają do właściwych ludzi i dają Ci niepowtarzalną szansę „bycia usłyszanym”. Odbiorcy Cię znajdują poprzez stronę internetową, artykuły blogowe, poradniki czy posty w mediach społecznościowych. Dzięki temu dowiadują się, że istnieje ktoś, kogo warto obserwować albo skorzystać z jego usług lub produktów. 

 

Copywriting daje Ci zatem głos. Co powiesz swoim słuchaczom?

copywriting daje głos

Nie zmarnuj szansy

Kiedy „mikrofon” wyląduje przed Twoimi ustami, masz bardzo mało czasu. Nikt nie będzie czekał dłużej niż kilkanaście sekund, aż coś powiesz. Musisz mówić od razu: konkretnie, skutecznie, interesująco. Najlepiej o korzyściach, które dajesz odbiorcom i powodach, dla których warto Cię obserwować. Musisz więc używać takich słów, które natychmiast przykują uwagę Twoich słuchaczy i przekonają ich do Ciebie oraz Twojej działalności. 

 

Właśnie dlatego tak ważny jest content marketing i copywriting. Pierwszy tworzy strategiczne rozwiązanie i użyteczne treści, budując długoterminowe relacje z odbiorcami i pozycjonując markę w danej dziedzinie. Drugi natomiast angażuję określoną grupę docelową i zachęca do wykonania określonych działań (np. skorzystania z oferty), skutecznie pokazując korzyści takiego rozwiązania.

 

Gdy otrzymasz głos i uwagę słuchaczy, nie zmarnuj takiej okazji. Niewielu da Ci drugą szansę.

Copywriting w praktyce

Do tej pory pisałem dość symbolicznie i metaforycznie. Zależało mi jednak, aby obrazowo pokazać Ci, czym jest copywriting i dlaczego daje szansę na robienie tego, co lubisz. Teraz przejdźmy do konkretnych i praktycznych informacji.

 

  • Każdy użytkownik Internetu jest „atakowany” ogromną liczbą bodźców. Mnóstwo stron internetowych, reklam, zdjęć, rolek, postów… Nasza uwaga zatrzymuje się sekundę na jednym elemencie i zaraz przeskakuje na kolejny. Jeśli chcesz, aby ktokolwiek Cię zauważył i dał Ci więcej niż przelotne spojrzenie na ekranie telefonu, musisz tworzyć coś wartościowego i interesującego. Tworzenie contentu zgodnie z aktualnymi trendami jest bardzo ważne, jednak nie zapominaj o sobie. Jedynym sposobem na dawanie odbiorcom czegoś wyjątkowego, jest autentyczność. Nie ma dwóch identycznych osób, prawda? Jeżeli więc chcesz się wyróżnić i wybić ponad konkurencję, bądź sobą i rozwijaj swoją internetową markę w zgodzie ze swoimi przekonaniami. Brzmi banalnie, ale wierzę, że jest to jedyna droga, aby nie popaść w „gonitwę za lajkami”, „bycie internetową wydmuszką” i „powielanie pustych frazesów”.

 

  • Powyższe może sprawdzać się w przypadku mediów społecznościowych (np. kreatywne TikToki lub interesujące posty na Instagramie), jednak w przypadku stron internetowych potrzebujesz czegoś więcej. W tej sytuacji kluczowe jest pozycjonowanie strony i pozyskiwanie ruchu organicznego. Im lepiej to zrobisz, tym wyższą pozycję w Google zajmiesz na wybrane frazy kluczowe. Umówmy się: niewielu z nas zagląda na drugą stronę Google, prawda? Jeśli więc chcesz wyświetlać się wysoko na określoną frazę (np. „fotograf Wrocław”), musisz zadbać o odpowiednio zoptymalizowaną stronę internetową i treści SEO. Takie działania wymagają wiedzy, umiejętności, czasu i zaangażowania, ale zaufaj, że jeżeli zrobisz to dobrze, otrzymasz w nagrodę duży, stabilny i wartościowy ruch organiczny w postaci ludzi, którzy nie tylko będą Twoimi „słuchaczami” albo „czytelnikami”, ale również klientami.

 

Potrzebujesz skutecznych treści, aby wyróżnić się na tle innych i internetowego szumu. Poprzez odpowiednie słowa możesz komunikować wartość swojej działalności, promować ofertę i przekładać cechy produktu na korzyści dla klientów. Dobrze napisane treści (np. artykuły, poradniki, ebooki, posty) budują wiarygodność i eksperckość, a ludzie kupują od tych, którym ufają.

Copywriting nie jest rozwiązaniem na wszystko

Nie chcę, aby sensem tego artykułu było zdanie: „Copywriting jest dobry na wszystko”. Tak naprawdę copywriting nie jest „magicznym rozwiązaniem”, które zapewnia miliony obserwujących i dziesiątki tysięcy zysków. Nie wszyscy go również potrzebują. Znam przedsiębiorców, którzy świetnie sobie radzą bez wsparcia copywritera czy innego specjalisty od marketingu. Niektórzy skutecznie korzystają z zalet „marketingu szeptanego”. Są też tacy, którzy wyróżnili się innowacyjnym i kreatywnym pomysłem. 

 

Copywriting jest zatem opcją, a nie obowiązkiem. Zwiększa szansę na robienie tego, co naprawdę lubisz, ale nie jest niczym magicznym. Zastanów się zatem, czy go potrzebujesz, a jeśli Twoja odpowiedź będzie twierdząca, zawsze możesz do mnie wrócić i zobaczymy, co mogę dla Ciebie zrobić. Do usłyszenia!

Białe logo Tomasza Brucha copywritera

Masz pytania? Chcesz podzielić się opinią lub porozmawiać?

Napisz do mnie wiadomość. Lubię rozmawiać, pomagać, wymieniać się poglądami i konstruktywnie dyskutkować. Z przyjemnością wysłucham, co masz do powiedzenia.

Napisz do mnie!

Tomasz Bruch – Copywriter SEO

Pisaniem zajmuję się od dziecka. Copywritingiem – od ponad 7 lat. Uczestniczyłem w setkach projektów, ale wciąż ekscytuje mnie myśl o kolejnych. Uwielbiam bawić się słowami. Jako człowiek używam ich, aby wyrażać siebie. Jako copywriter – robię z nich użytek dla moich klientów, którzy chcą z sukcesem budować firmy i marki w Internecie.